http://www.modelspoorh0.nl Even voorstellen | Contact | Vertel het anderen | Site inhoud  
Start pagina. Opbouw van mijn baan. Computerbesturing voor de treinbaan. Hier wordt de bouw van mijn Faller Car Systeem besproken. Diverse scenery projecten. Diverse tips & trucs. De treinen dokter. Diverse downloads. Heeft U een leuke informatieve website?


Mitchell's eerste eigen modelspoorbaan.

Hier kan men de bouw volgen van Mitchell's (mijn kleinzoon) eigen modelbaan.
Michtell is op dit moment van schrijven 8 jaar oud en wil, net als opa doet, ook via de pc/laptop zijn baan kunnen besturen.
Welke software wij daar voor gaan gebruiken? Daar zijn wij nog niet uit.
Maar laten wij eerst de baan maar eens bouwen, digitaal voorbereiden, en dan zien wij wel verder.

De basis is een Märklin 6021 controler, 6051 centrale en een 6002 trafo waar hij goed mee kan starten.
Voor de terugmelding word de Viessmann 5217 toegepast en de wissels de Viessmann 5211.
De keuze laptop of pc, daar zijn wij nog niet uit maar dat zal waarschijnlijk wel een pc worden want die heeft opa nog een paar staan, welke ruim voldoende zijn voor ongeacht welke treinbesturings- software.
Het rollend materiaal bestaat uit de digitale locs, Thomas & Percy met de daarbij behorende rijtuigen en goederenwagons.

Uiteraard moest het nodige materiaal aangeschaft worden, de boven genoemde materialen plus Märklin C-rails.

 


Hier was het moment dat het materiaal bezorgd werd en er vlug dozen geopend moesten worden samen met Oma, zelf Lady, onze Golden moest er ook even bij komen om alles te bekijken/besnuffelelen. Na de goedkeuring van Lady bleek alles compleet.

 


De Digitale bediening compleet en geschikt voor de pc/laptop d.m.v. de Centrale 6051.

 



Alle C-rails welke nodig zijn voor de modelspoorbaan van Mitchel.
Ook de wisselaandrijvingen zijn aanwezig incl. de (2x) Viessmann 5217 en de (2x) 5211.
Dus alles is compleet.




Het baanplan van Mitchell.

 


Het baanplan in 3D weergave.

 


Toen moest er worden gewerkt en bij werken hoort ook een stukje veiligheid en bescherming.

 


Na al het zaagwerk en nadat Opa alles voor een groot deel de onderbouw had samengesteldt kon dan eindelijk voor Mitchell het rails leggen beginnen.

 


Om Mitchell al iets bij te brengen van techniek mocht hij controleren of de rails onderling goed contact maakte.

 


Ook mocht hij het echt helemaal zelf doen, zelfs het tekening lezen.
Want,.............jong geleerd is..................

 


En ja hoor, eindelijk had hij alles goed voor elkaar en werkte alles zoals het hoort.
Hij was wel opgelucht dat hij het zelfstandig tot een goed einde had gebracht.
Dus Opa was weer trots op Mitchell, onze Bikkel.


En zo reed dan vervolgens Thomas de trein zijn eerste rondje op Mitchell's eigen gelegde en gebouwde modelspoorbaan.
Alleen is het hele verhaal hiermee nog niet klaar en gaan wij dus nog even verder.

 


Nadat Mitchell weer naar huis was hebben oma en ik de modelbaan in de woonkamer gezet omdat ik in de andere ruimte de ruimte zelf weer nodig had.
Wat mij wel opvalt, wanneer het voor de kleinkinderen is kan bij Oma's alles.
Als ik dit voor mijzelf had gedaan, had ik op dat moment, geen beeld meer gehad maar alleen geluid.

 


Hier kon Opa even voor Mitchell verder om het stijgende gedeelte uit te werken en de nodige "steuntjes" te plaatsen en te verlijmen.

 


Nadat de rest ook aangebracht was aan Mitchell's modelbaan is deze vervolgens weer verhuisd naar de eerdere ruimte, waar ik in de tussentijd mijn eigen oude modelbaan had afgebroken. Deze ruimte had ik ook nodig voor andere handelingen.
Wanneer Michtell's modelbaan, in de basis, gereed is gaat deze naar zijn eigen huis en wordt op de plaats, waar deze nu staat, straks mijn eigen modelbaan weer opgebouwd.
De scenery op Mitchell's modelbaan word dan iedere Woensdagmiddag bij hem thuis verder aangebracht en afgewerkt.

 


Maar goed, daarmee is alles nog steeds niet gereed en ben ik begonnen de terugmeld- draden te plaatsen en de wissels te bewerken.

 


Ook worden de isolaties geplaats.
De volgende stap is, gaten boren voor de draad doorvoering en vervolgens de rails vast te zetten voor transport.

 


Vandaag (29-11-2010) de laatste hand gelegd aan het bedraden van de rails zelf.
Ik heb het dan over de terugmeld- draden en de extra massa (0).
De onderstaande foto's zeggen voldoende.
Nu is het nog een kwestie van de bedrading netjes onder de baan te verwerken.




 

Vandaag 2-12-2010 weer eens verder gegaan met de baan van Mitchell.
Alle draden moesten nog worden doorgevoerd zodat deze aan de onderzijde verder verwerkt kunnen worden.


Hier boor ik de gaatjes waar de draden "in gestoken" gaan worden.

 


Dit is het laatste deel wat moest gebeuren.



Alle draden zijn nu weggewerkt dus kunnen wij aan de onderzijde verder.


Vandaag, 04-12-2010, alle rails vastgeschroeft dus nu is het wachten op de Papa van Mitchell om de baan op zijn kant neer te zetten zodat ik verder kan met de bedrading in orde te maken, de bezetmelding en de (wissel)magneetartikeldecoders te plaatsen.
Als dit dan gebeurd is gaat de centrale aangesloten worden om testritten te maken met Thomas de Trein en zijn vriendje Percy.



In de tussenliggende tijd zijn wij bezig geweest met het bedraden van de modelbaan.
De boekbindruggen doen dienst als kabelgootjes.



Het uitpassen voor een geschikte plaats voor de componenten.
S88 modules en margneetartikeldecoderd.



Hier de gehele onderzijde van de modelbaan wanneer alles gereed is.
De modelbaan is nu volledig digitaal.


Vervolgens is de gehele baan in Win-DigiPet 2009.3 NL geconfigureerd.
Dus nu kan Mitchell zijn modelbaan geheel digitaal besturen via de computer.

Hiermee komt voorlopig een einde aan de beschrijving van de modelbaan van Mitchell.

Mitchell heeft inmiddels besloten dat hij zijn computer, Ps3 enWii op dit moment leuker vind dan zijn modelbaan. Ik laat hem hierin uiteraard geheel vrij. De modelbaan zal dan ook naar de bovenverdieping worden verplaatst zodat er ruimte vrijkomt voor de modelbaan van Opa. Ook kan dan mijn andere kleinzoon Miquel ermee spelen. Wanneer blijkt dat hij (Miquel) de interesse langer vasthoud zal de baan nog worden voorzien van scenery maar voorlopig is het hiermee nog niet zover.
De modelspoorbaan van Opa moet van 0 af aan opgebouwd worden dus nog een lange weg te gaan.

Dus zoals al aangegeven is dit voorlopig het einde van Mitchell's modelbaan.

 


 

 
Modelbaan Michel


Een overzicht van Mitchel's te bouwen modelspoorbaan

terug.....